Rekenproblemen oplossen
Rekenproblemen oplossen met een spel
Elke leerkracht herkent het: leerlingen met rekenproblemen. Maar een professionele aanpak, middels kennisdeling binnen het team, ontbreekt vaak. M.I.G (Mathematics Intervention Game) is een serious game voor pabostudenten en leerkrachten. Het is een bord-kaartspel waarmee je een teamoverleg simuleert. Vanuit diverse rollen leer je op professionele wijze rekenproblemen bij jonge kinderen te analyseren. Je leert ook gerichte interventies te construeren, te formuleren en te bespreken. Het spel heeft zowel een coöperatief als competitief karakter.
Prototype & playtest
Diverse playtests bij de doelgroep (studenten, leerkrachten en docenten rekenen en wiskunde van de pabo) wijzen uit dat het een motiverende en vernieuwende vorm van leren is. Door het spel wordt op een hoog professioneel niveau kennis gebruikt en gedeeld.
Modificaties
Het spel kan in de toekomst op maat gemaakt worden voor andere veel voorkomende rekenproblemen PO, VO & MBO.
De kern van het spel is eveneens geschikt om taal en pedogogische problematiek professioneel bespreekbaar te maken.
Meer informatie?
Spelgegevens
- Tijdsduur: ongeveer 60 minuten
- Aantal spelers: 4
- Doelgroep: pabostudenten en leerkrachten in het basisonderwijs.
- Het spel is ontwikkeld in samenwerking met professionals van de ELWIeR-groep: Ronald Keijzer, Vahap Duman en Wil Oonk.