Lessen Kinderboekenweek

Bij de Kinderboekenweek gaat het natuurlijk om lezen. Maar wat is er leuker én leerzamer wanneer het lezen aansluit bij een les beeldende vorming? Creëer en Leer heeft de lessen Kinderboekenweek die goed aansluiten bij het thema ‘En toen’ voor je op een rijtje gezet.

En toen

Het thema van de Kinderboekenweek 2020 is ‘En toen’. Een prachtig thema. Want met verhalen komt geschiedenis tot leven. Trouwens ook met vormgeven. Zo kijken de kleuters, in navolging van Liesje, eens heel goed naar hun oma. Ze komen er achter dat hun oma er vroeger heel anders uitzag. De leerlingen van groep 3 en 4 gaan terug naar de Middeleeuwen. Ze kruipen in de huid van een ridder of jonkvrouw. De watersnoodramp is een mooi onderwerp uit de Nederlandse geschiedenis dat je met de leerlingen van groep 5-6 kunt behandelen. En het prachtige boek ‘De duik’ geeft aanleiding om zowel geschiedenis, vormgeven en techniek met elkaar te combineren.

lessen kinderboekenweek groep 1-2

Lessen Kinderboekenweek groep 1-2

Meisje – moeder – oma
Josephina is een bijzonder prentenboek waaruit de verwondering van een kind spreekt over de voorgeschiedenis van een oma. Zo was mijn oma ooit een meisje, een moeder en daarna pas oma.

Opdracht
Oma ziet er als meisje heel anders uit dan oma als moeder. Samen met de leerlingen ga je kijken naar de verandering van een gezicht. Waaraan zie je dat iemand jong of oud is? Daarna maken de leerlingen portretten van hun oma als meisje, moeder en zoals ze er nu uitziet.

Bekijk de les

Lessen Kinderboekenweek groep 3-4

Ridder en jonkvrouw
In de verhalenbundel ‘Vandaag ben ik een ridder’ staan 30 verhalen over ridders. Zijn ridders altijd dapper en prinsessen (of jonkvrouwen) lief? En hoe moet je een plas doen met een harnas aan?

Opdracht
Samen met de leerlingen ga je terug in de tijd en bekijkt afbeeldingen van ridders en jonkvrouwen. Hoe zagen ze eruit? Wat deden ze? En waaraan kun je dat zien? De leerlingen zien ook hoe je vanuit stroken een mensfiguur kunt maken. Daarna toveren ze die om tot hun eigen ridder of jonkvrouw.

Bekijk de les

lessen kinderboekenweek groep 3-4
Lessen Kinderboekenweek groep 5-6

Lessen Kinderboekenweek groep 5-6

Het verdronken land
In ‘De zee kwam door de brievenbus’ wordt het verhaal van de watersnoodramp vertelt, gezien door de ogen van het jonge meisje Liesje.

Opdracht
Naar aanleiding van het boek ga je samen met de leerlingen terug in de tijd en bekijk je afbeeldingen van de watersnoodramp. Hoe zag dat eruit? Waaraan zie je dat het water heel hoog stond? Wat deden de mensen? En, wat had jij gedaan als je Liesje was? Probeer dat maar eens te verbeelden.

Bekijk de les

Lessen Kinderboekenweek groep 7-8

Brug naar het verleden
In het boek ‘De duik’ komt een bijzondere brug voor. Als je er onderdoor zwemt, ga je terug in de tijd. Roly, maakt met zijn Curaçaose vader reizen naar het verleden. Op een dag duikt zijn vader alleen onder de Pontjesbrug door en komt niet meer terug.

Opdracht
Samen met de leerlingen zoom je in op bruggen in het algemeen en de Pontjesbrug uit het verhaal. Wat is kenmerkend aan een brug? Waarom worden bruggen vaak gebouwd met profielen? En hoe kun je aan een brug laten zien dat je teruggaat in de tijd? Een mooie uitdaging voor de leerlingen.

Bekijk de les

lessen kinderboekenweek groep 7-8

Wil je weten wat de kerntitels van de Kinderboekenweek 2020 zijn? Of zoek je naar andere activiteiten rondom het thema En toen? Bekijk de website van de Kinderboekenweek.

Meer inspiratie

Creëer en Leer biedt inspiratie voor alle themadagen, feesten en seizoenen.

Seizoenen

Kijk ook bij lesideeën voor de seizoenen. Met inspiratie voor beeldende vorming en drama.

Meer info over
het abonnement?